Vadász Katona Könyvtár – a Zene-bona csoport önálló könyvtári egységének megnyitása I.

Az olvasás, mint érték napjainkra szinte már teljesen a múlt felsejlő homályába veszve éli mindennapjait, mely folyamat visszafordítása érdekében egy speciális szakértői játéktevékenység mentén igyekeztem bemutatni a gyerekek számára a könyvtáros szerepkörbe helyezkedve az olvasás, valamint a könyvek emberi érzelmekre, kapcsolatokra gyakorolt hatásainak sajátságos összefüggő kapcsolatrendszerét.

A szakértői játék első lépéseként a gyerekeket állásinterjúra invitáltam, ahol bepillantást nyerhettek abba, hogy pontosan hogyan zajlik a munkakeresés folyamata. A gyerekekkel folytatott beszélgetéseket követően az egyéni kompetenciájukhoz igazodó, valamint érdeklődésüknek megfelelő pozíciót ajánlottam fel, mely betöltéséhez munkaszerződést kötöttünk, melyben a felek megállapodtak a munkavégzés minden aspektusáról.

A felvételt nyert dolgozókkal ezt követően a könyvtár területén kialakított „meeting asztal” körül megbeszélést kezdeményeztem, mely során ismertettem a gyerekekkel a könyvtári szokásokat, szabályokat, a könyvkölcsönzés menetét, valamint az egyéni titulusokkal járó kötelezettségeiket.

A gyerekek rendkívül lelkesen és elhivatottan kapcsolódtak be a játékba, melyet kimondottan komolyan véve, valós helyzetként értékelve, szerepbe helyezkedve éltek meg már az első pillanattól kezdve.

A következő lépés a könyvtár nevének, valamint címerének kiválasztása volt, mely során a gyerekek egyéni ötleteiket mérlegelve, önmaguk között, demokratikus szavazás által határozták meg a nekik legjobban tetsző felvetéseket, melyek értelmében került kiválasztásra a „Vadász Katona Könyvtár” elnevezés, melyhez illően egy autentikus címer került kialakításra.

A könyvtár berendezése során a könyveket kategorizáltuk, melyhez színes jelzéseket alkalmaztunk annak érdekében, hogy a gyerekek könnyedén rendszerezni tudják a kiadott, valamint a visszaérkezett könyvtári könyveket. A kategorizálás folyamatába is, mint ahogyan minden más folyamat esetében is a gyerekkel közösen került elvégzésre minden egyes munkafolyamat.

A „könyvtáros” gyerekek számára lehetőséget teremtettem arra, hogy saját kedvenc könyveiket bemutathassák a társaik számára, ezzel megteremtve az igényt a gyerekekben a közös érdeklődés mentén szerveződő barátságok kialakítására, valamint a tudatos olvasóvá nevelés eszközeként is kiválóan szolgált ez a gyerekek számára adott feladat.

A hét során kezdetben az irányításommal, majd a szerzett tapasztalatok gyakorlása által a gyerekek önállóan végezték a rájuk bízott feladatokat, így tehát a könyvkölcsönzés mikéntjét is. A könyvtárosok közösen, egymás között leosztva, olykor együttműködve hajtották végre a rájuk bízott feladatokat, melyek egyes fázisait a szerzett ismereteknek adekvátan törekedtek koordinálni.

Az adott napi munkafolyamatok zárásaként mindenki kitöltötte és aláírta a jelenléti ívét, valamint elzárta a könyvtáros igazolványát, mellyel szimbolikusan a felvett szerepet letéve újra óvodássá váltak.

A könyvtáros szakértői játék validáltságát mi sem jelzi jobban, mint, hogy a gyerekek elmélyülten és önfeledten tevékenykedtek a munkafolyamatok mindegyikében, ezért a játéktevékenység időbeli kibővítése mellett döntöttem. Ez tartalmi szempontból a kölcsönzési folyamat folytatását jelenti, mely mellett könyvtárközi kapcsolatok építése, könyvtári tevékenység szervezése, könyvek beszerzése, könyv írása, valamint könyvbemutató szervezése szerepel, mely segíthet még szélesebb aspektusból rálátást nyerni a gyerekek számára a könyvtári szakma, valamint a könyvszerzési folyamat mikéntjére.

Köszönet a Jászberényi Gyermekkönyvtárnak, akik partnerként kölcsön könyvekkel járultak hozzá a könyvtárunk megnyitásához, valamint külön köszönet Kunné Darók Anikónak, aki szakmai útmutatásával hozzájárult a pedagógiai folyamatok eredményes megvalósulásához.

Pap Sándor

A Zene-bona csoport óvodapedagógusa