Innovatív jó gyakorlat az „okos szobában” és azon túl

Ollé (2013, p. 11.) szerint „ma már felesleges úgy tenni, mintha ez a folyamat lassítható vagy érdemben megakadályozható lenne”, hiszen a tiltás ellenére a számítógép, az internet a gyermekek hétköznapi életének természetes része, használják is azokat. Így adottságainkból kifolyólag megújítottuk, frissítettük az eddig fennálló rendszert, mely segíti az óvodás korosztálynak szükséges digitális műveltség optimális elsajátítását. Továbbá hozzá szeretnénk járulni az innovatív szemléletű óvodai tevékenységek megalapozásához, amely az IKT- eszközöket alkalmazni tudó óvodapedagógust kíván, aki felismeri a 21. századi technika követelményeit, és tevékenységei aktív részévé teszi az IKT adta lehetőségeket (Zaranis & Oikonomidis, 2015) mind a mérés-értékelés, mind a fejlesztés terén.
Az innovációnk célja, hogy a gyermekeket bevezessük  IKT nyújtotta lehetőségek világába. Célunk, hogy a tevékenységek során az IKT támogató, gazdagító funkciója érvényesüljön.
Az óvodás gyermekek számára elérhető, korspecifikus digitális, multimédiás és IKT – eszközök, a képességfejlesztés, tapasztalatbővítés szolgálatába állítása, mely során cél, hogy a gyermek a feladatok elvégzése során az egyéni munka mellett, a kollaboratív munkaformát is megtapasztalja.      

Hozzáférhetőségével hátránykompenzáció biztosítása, lehetőségeivel tehetséggondozás megvalósítása.
Összegezve: célunk a felnőtt világban való tájékozódás előkészítése, az információszerzés és – kezelés technikáinak kipróbálása, az élménypedagógia színesebbé tétele. Az informatikai kultúra, az információs rendszer értékalapú használatára nevelés a gyermekek életkori adottságait figyelembe véve. 
Óvodánk csoportszobái rendelkeznek számítógéppel, táblagéppel (1. kép)
Az aktuális témához kapcsolódva tevékenységeink kiegészítő elemeként alkalmazzuk eszközeinket. „okos” szobánk speciális tárgyi eszközeivel, heti rendszerességgel várja a mikro csoportosan tevékenykedő gyermekeket.
Komplex módon kapcsolódik tevékenységrendszerünkhöz.
Zenei képességfejlesztés terén, lehetőség nyílik hangszerekkel való találkozásokra, minőségi hangzásban. Koncertek, koncert részletek témaköreinkhez igazodva várják adathordozóra mentve a szoba látogatóit. (2. kép)
Külső világ tevékeny megismerése kapcsán, olyan felvételeket tárulnak a gyermekek szeme elé, melyeket nem áll módunkban természetes környezetükben megfigyelni. (kis madár kibújása a tojásból, a bagoly néma röptéjének megfigyelése, víz alatti világ eseményei…stb) (3. kép)
A társadalmi környezet árnyalt tapasztalására adnak lehetőséget család makettjeink, melyben találkozhatnak kerekes székes, öreg, fiatal, felnőtt, különböző bőrszínű figurákkal. (4. kép)
Matematikai tapasztalatok szerzésére kiváló lehetőséget nyújt a Bee.Bot, programozható méhecske, melynek kezelésének lépéseit, folyamatosan sajátítják el gyermekeink. (5-6. ábra) Lehetőség van ezen eszköz használata során irányok gyakorlására, logikai lépéssorok nehezítésére, a programozás elemi örömeinek megélésére, témakörökhöz igazodó lapok segítségével. Szintén jól szolgálja a logikus gondolkodást az alapvető szabályokat megismertető sakk program. (7-8. kép)
A már 20 éves Pamudi programból kimentettük azokat az eszközöket, melyek jól támogatják a gyermekek térbeli tájékozódását, konstruálását, szín-formaismeretét. (9. kép)
Az okos dobozok jól támogatják a gyermekek anyanyelvi fejlesztését, kommunikációját. (10. kép)
A képességfejlesztő játékok, több területen, több szinten célozzák meg a gyermeki képességek fejlődését. (tapintás, súlyérzékelés, hallásfejlesztés, logikus gondolkodás…) (11. kép)
A táblagépeken való képességfejlesztő játékokkal pedig digitális színtérre tevődik a szín és formaismeret, képi interaktív feladatok megoldása (párkeresés, különbségek meglátása, csoportosítások végzése, számosság megállapítása…) (12. kép) Ezzel az eszközzel lehetőség nyílik arra, hogy egy adott témában több információt szerezzenek az óvodánkba járó gyermekek.
Természettudományos könyveink kis könyvtárunk egyik polcán kínálják tudásanyagukat gyermekeink számára. (13. kép)
Vizuális kultúra tekintetében kiemelnénk „Kisművész” tehetséggondozó csoportunkat, akiknek lehetősége nyílik az „okos szobában” jelenségek, tárgyak aprólékos, több szempontú megfigyelésére, műalkotásokkal való első találkozásra.
A mindenki számára hozzáférhető jó gyakorlat biztosítja a hátrányos-, és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek számára az egyenlő hozzáférést a hátrányok kompenzálását, a tehetségígéretek fejlesztését. Legfontosabb elképzelésünk a tagintézményekkel történő széleskörű együttműködés az esélyegyenlőség megteremtése.
Rendelkezésre álló eszközeink
Óvodánk 33 táblagéppel rendelkezik, melyből 12 az „okos szoba” tartozéka (12 gyermek fér hozzá kényelmesen), 8 gép a kialakított rendszeren töltődik és 13 db gép a csoportszobákban segíti az óvodapedagógusok mindennapi munkáját. Ezek tárolásához 25 darab tok is a rendelkezésünkre áll.
5.1-es hangrendszer minőségben hallgathatunk zenét, mellyel a gyermekek olyan mozgófilm élménnyel utazhatnak akár a szimfonikusok, akár az erdei állatok világába, amely bevésődik, inspirálóvá válik a gyermekek számára. A Blu-ray lejátszó segítségével pedig, bármilyen adathordozóról levetíthetjük, hallgathatjuk a már meglévő anyagokat.
Mindemellett „okos szobánkat” a FullHD minőségű projektor és az okos tábla is tovább színesíti, melyek szülői felajánlásokként érkeztek óvodánkba.
Az ötlet megszületése óta, tudatosan gyűjtögettünk önerőből olyan eszközöket is, melyek jól szolgálják, kiegészítik a szoba sokszínű használatát pl. Bee-Bot, programozható méhecske, okos-doboz, könyvek, folyóiratok, sakkos program eszközei, Pamudi program, még használható tárgyi eszközei, munkalapjai, egyéb képességfejlesztő játékok. Óvodásaink által üzemeltetett könyvtárunkban, helyet kapott az a természetismereti polc, mely jól kiegészíti az „okos szobai” tevékenységet és visszavezeti a gyermekeket a könyvből szerzett ismeretek világába is. (Lásd: Könyvtárossá vált óvodások, cikkünk)