Kezdőlap   Kuckó Óvoda   A Kenyér Világnapja

A Kenyér Világnapja

A Kenyér Világnapjához kapcsolódva választottuk a „Hogyan lesz a búzaszemből liszt, a lisztből kenyér?” téma feldolgozását. A témakör feldolgozásához a szülők segítségét is kértük. A malommal és a pékséggel rendelkező családok segítőkészek, partneriek voltak. A malomban való látogatáskor teljes képet kaphattak a gyerekek arról, hogy miután beszállították a búzaföldről a learatott búzát, hogyan történik a feldolgozása, amíg liszt lesz belőle. A malom vezetője a gyermekek életkorához, érdeklődéséhez, előzetes tapasztalataihoz igazodva vezette a megismerés, tapasztalatszerzés folyamatát. Játékosan, élményszerűen ismertette a folyamatokat, több érzékszerv bevonásával segítette a megismerést, de nem csak megfigyelhették, hanem megtapasztalhatták, tapinthatták, „megkóstolhatták” az éppen szóba került, elkészült termékeket: korpa, teljes kiőrlésű liszt, dara, finom liszt. A következő kirándulás a pékségbe vezetett, ahol a kenyér-, és kalácstészta formájában figyelhették meg a gyermekek a feldolgozás folyamatát. Fontosnak tartottuk, hogy a kenyérsütést, és az azt körülvevő tevékenységeket folyamatában, helyszíni megfigyelés segítségével tapasztalják meg a gyermekek. A megfigyelés, ismeretközlés interaktívan történt a pékek segítségével. Arra törekedtünk, hogy a két kirándulás a megfigyelés, bemutatás alkalmával ismerjenek rá az értékes elvégzett munka fontosságára, tanulják meg tisztelni a kenyeret, ne pocsékolva kezeljék. Lássák meg, hogy milyen hosszú folyamat, nehéz munka eredménye, amíg az asztalunkra kerül a kenyér, péksütemény. Ebben az életkorban döntő fontosságú az értékek, értékes emberi tulajdonságok, munkafolyamatok megtapasztalása és a majdani értékelés előkészítése. Ahhoz, hogy felnőtt korukban felelősen viszonyuljanak a „mindennapi kenyerünkhöz” az alapokat most kell lerakni, sok-sok élmény közeli tevékenységgel, játékkal. Több tevékenység során ismerkedhettek a liszt tulajdonságaival, felhasználásával: pl.. piacos játék, kenyér-, és sütemény sütés alkalmával. Ezeket a tevékenységeket kiegészítettük a kapcsolódó versekkel, mesékkel, énekekkel. A néphagyományokra utalva a sütés folyamata alatt is énekeltünk, verseltünk. A tevékenységek segítségével társas kapcsolataik mélyültek, gazdagodtak, sok új információval lettek gazdagabbak, ismereteik bővültek, szókincsük gazdagodott, nyelvi kifejező rendszerük fejlődött.

Tóthné Gutai Erzsébet

óvodapedagógus