Uszoda

Vízi játék az óvodában

A Központi Óvodában egyedülálló lehetőség, hogy helyben egy szép és modern medence áll rendelkezésre külön öltözővel és zuhanyzóval.

A medence mérete és az óvodapedagógusok felkészültsége elsősorban a vízhez szoktatáshoz biztosítják a feltételeket.

Elsődleges célunk tehát a gyermekek vízhez szoktatása, a víz megszerettetése, a víz, mint új közeg megismertetése, olyan biztonságos mozgás kialakítása a vízben, mint a szárazföldön.

A vízbiztonság alapelemeit a vízbiztonsági alapgyakorlatok jelentik: pl. merülés, vízben való látás, légzés, elfekvés-leállás, siklás, vízbe történő ugrások.

Az alapgyakorlatokból első feladat, hogy a gyermekek megismerkedjenek az új közeg szokatlan hatásaival, és otthonosan járjanak, fussanak, változtassanak helyet a vízben.

Itt már a víz törvényszerűségei közül megismerkednek a gyerekek a nedvességgel, mint új ingerrel, érzékelik a vízben végzett mozdulatok sebességeinek változásait, találkoznak a frontális ellenállással, érinti őket a víz hőmérséklete – koegzisztenciája.

Felhívjuk a figyelmüket, hogy a víz felhajtóereje megkönnyíti bizonyos tornagyakorlatok végrehajtását pl. ugrálás, láblendítés, stb., más gyakorlatok viszont a víz ellenállása miatt nehezebbek pl. futás, járás magasra húzott térddel, stb.

A vízbiztonság azt is jelenti, hogy a víz alatt is biztonságosan érezze magát a gyermek és tudjon tájékozódni a víz alatt.

A víz alatti tájékozódásban, - később a víz alatti információszerzésben - elengedhetetlen a nyitott szem. A szervezet, védekező reflexeként a szemhéjzáró reflex az első időben a vízzel való érintkezés hatására becsukódik, de többszöri gyakorlás hatására később nagy élménnyé válik a víz alatti látás. E téren feladatunk a merülések, bújások a víz alá és ott hosszabb, rövidebb ideig tartózkodás biztosítása. A gyakorlatok, játékok végzése közben fokozatosan növeljük a víz alatti tartózkodás idejét.

A víz alatti tartózkodás készsége oldja az arc- és nyakizom merevségét és segíti a ritmusos ki- és belégzés végrehajtását, amely szintén fontos eleme az úszásnak.

A tudatos ki- és belégzés elengedhetetlen a kötetlen mozgáshoz a vízbe ugráshoz, a játszáshoz, a későbbi úszástechnikához, a kar – láb összehangolt munkájához és a váratlan helyzetek kivédéséhez.

A vízhez szoktatás során megtanítjuk a gyerekeknek a vízi légzéstechnikát, mely során a belégzés mindig a szájon át történik, a kilégzés pedig a szájon és orron át.

A légzés fontosságát bizonyítja, hogy aki a helyes, célszerű, ritmusos légzést nem tanulja meg, sosem lesz víz-biztos úszó.

Következő mozzanat az elfekvés és leállás beidegzése.

Az elfekvés előfeltétele, hogy a tüdő a belégzés után levegővel telített legyen, mert így a test nem süllyed el, hanem a víz felszínén lebeg. Ehhez szükséges, hogy lábaikat hosszabb – rövidebb ideig felmerjék emelni a talajról a gyerekek.

Az egyik legnehezebb feladat a háton lebegés, mert a gyermek hátradőléskor elveszíti optikai tájékozódását, s amikor arra törekszik, hogy fejét hátra hajtsa, a tónusos nyaki reflex a csípő- és combízületben erős összehúzódást vált ki, mely „ülőtatáshoz” és süllyedéshez vezet.

A biztonságos lebegést követi a siklás, mely szintén hason és háton történik. Siklás során a páros gyakorlatok mellett segédeszközöket is alkalmazunk pl. úszódeszka, polifón, labda, stb.

Fenti gyakorlatok biztonságos végzését követően történik a vízbe ugrás gyakorlása

Fontos elvünk, hogy a víz megszerettetése játékosan, önként, örömmel történjen. A megfelelő fegyelem mellett legyen jelen jókedv, humor, nevetés a hatékony nevelés érdekében.  

A medencében természetesen lehetőség van egyéb vizes tapasztalatok szerzésére is pl. a matematika területén méricskélhetnek, merülő lebegő tárgyakat vizsgálhatnak a gyerekek.

  Beszteri Éva intézményvezető