Kezdőlap   Fürkész Óvoda   AFRIKA TÁBOR

AFRIKA TÁBOR

Szakítva a hagyományos őszi erdei tábor helyszínével és témájával, az idén „AFRIKÁT” határoztuk meg felfedezésünk céljának. Tudjuk, hogy a világ legvarázslatosabb földrészének állatai iránt a gyerekek is nagy érdeklődést mutatnak.   Táborozásunk során bepillantást nyerhettek óvodásaink Afrika növény- és állatvilágába, az emberek kultúrájába.

A szülők bevonásával, már hetekkel előbb széleskörű gyűjtőmunkába kezdtünk. A könyvespolcon összegyűjtött Afrikáról szóló könyveket, naponta forgattuk a gyerekekkel közösen. Látva az egyes népcsoportokat, jobbnál-jobb ötletek merültek fel az öltözködésünket illetően.

Az otthonról hozott afrikai állatok jelenléte meghatározta a játéktémákat (állatkert, élőhelyek, állatgondozás), és a rajzok témáját.

Elérkezett a nap!

A kis Afrika utazók nagy bőröndökkel és még nagyobb lelkesedéssel érkeztek meg az óvodába, hogy két napra átvarázsoljuk a helyszínt. Legelső dolgunk az volt, hogy a tarka anyagokból ruházatot készítettünk,aki már otthon elkészítette öltözékét, ízlésének és igényének megfelelően ékesíthette magát – a saját maga készített nyakláncokkal, cd medállal, csuklópánttal. S hogy fokozzuk a hatást, a bőrünk színe is barnára változott.

Miközben dolgoztunk, afrikai zene szólt. A zenében hallható dobok inspiráltak bennünket különböző hangszerek készítésére. A hordóból átalakított színes tamtam dobok, a sajtos dobozokból és palackokból átalakított csörgők fokozták az autentikus hangulatot.

A szülők által behozott egzotikus gyümölcsökből, Afrika tájképét idéző gyümölcstálat készítettünk (pálmafák, virágok). Utunk során megkóstoltuk a szülők által behozott süteményeket, melyeket különböző nevekkel illettünk. Ettünk „papagáj-tojást” (kókuszgolyó), „afrikai homokdűnét”, „szafari müzlit”. Köszönjük az Anyukáknak a kreativitást és a finom süteményeket.

Délutánra az óvoda benépesült nagyméretű szavannai állatokkal, melyet a gyerekekkel közösen festettünk meg.

A nap csúcspontja az esti állatkerti látogatás volt, ahol Komondi Ildikóval együtt készíthettük el az oroszlánok és a hiénák vacsoráját. Az elemlámpák fényében felkutattuk a lakhelyüket és izgatott várakozás közepette figyeltük a ragadozókat.  Nagy élmény volt látni éjszakai mozgás közben az „állatok királyát”. A Zoo-kuckóban -a kikészített prémek által - testközelből meríthettek tapasztalatot az oroszlán, tigris méretéről és bundájáról.

Miután visszatértünk táborhelyünkre (az óvodába), Sanyi bácsi saját készítésű bográcsos „Zebra gulyással” várta az éhes utazókat.

Feltöltődve a meleg ételtől, kincsvadászatra indultunk az éjszakai szavannára. Ismét előkerültek az elemlámpák, így a kis kutatók gyorsan begyűjtötték a kincseket (cukorkákat).  A tábortűz köré gyűlve törzsi táncot jártunk és megtanultunk egy Afrikát idéző dalocskát. A fáradt utazók -a napi élményözön után - gyorsan álomba szenderültek az alvásra kijelölt csoportokban.

Másnap folytatódott kalandos utazásunk, ahol az általunk készített fegyverekkel (dárda, tőr, fúvócső, parittya) szafari vadászatra indultunk. A sikeres vadászat örömére, csapatunk mulatozással zárta le az afrikai utat.

„Hazatérésünket” kitörő lelkesedéssel fogadták a szülők - mintha tényleg hetekig távol lettünk volna.

A táborban szerzett élmények hatása még napokig érezhető volt. Az elkészített produktumok és a gyűjtött afrikai könyvek, dísztárgyak, állatok segítségével kialakítottuk a „mi kis Afrikánkat”, ahol szívesen zenélnek, és teli torokból éneklik a „Volt egy néger Afrikában…” kezdetű dalt.