Tökfaragó verseny

Második alkalommal hirdetett óvodánk versenyt szülők-gyermekek számára. Tavaly grincsfa készítésben mutathatták meg kreativitásukat, most ősszel Tökfaragó versenyt rendeztünk.

19 család, nevezett a versenyre és mindenki nyert. Nemcsak jelképes ajándékot kaptak a gyermekek, hanem a közösen kitalált és elkészített tökkel töltött idő élményét is, hiszen tudjuk, hogy a minőségi időnél nincs hasznosabb, a közös élmény maradandó.

A klasszikus tökfejeken kívül volt itt népi motívummal díszített tök, cica, baba, palotát ábrázoló tök, festett boszorkány, palotás tök, cumis baba tök, stb.

Az elkészült munkák óvodánk udvarát díszítik, nagy örömet nyújtva a gyermekeknek, szüleiknek és az idelátogatóknak.

Köszönjük a résztvevő gyermekek és szülők aktív közreműködését, hogy ezek a szebbnél szebb alkotások elkészültek!

Könyvtárossá vált óvodások

Sok minden megváltozott 2020-ban. Elzártuk az óvodásainkat a külső benyomások szerzésétől, a tapasztalatok felhalmozásától, a sétától, az óvodán kívüli élményektől. Ennek mindenki ismeri az okát. A világon bárhol olvasnák ezeket a sorokat, nem furcsállanák a benne leírtakat. Azonban van egy fogódzkodónk – az a tapasztalati tőke, amivel már csoportjaink rendelkeznek. Fülükben van a folyó hömpölygésének hangja, a kiserdő fáinak zúgása, amit meg-megtör az állatkerti oroszlán bőgése. Orrukban van a könyvtár illata, az ott szerzett élmények érzését felemlegetjük.

És most bent vagyunk, képeket nézegetünk, nosztalgiázunk, fontoskodva nyúlunk a digitális eszközökért, hogy mégis megnézzünk, meghallgassunk ezt-azt, ami épp a témánkhoz, vagy az aktuális kérdésekhez illik.

Ebben a belterjes időszakban született egy ötlet Budapesten egy kis óvodában, hogy játsszunk „könyvtárosat”, de igazából. Jó, játsszunk mi is. Óvodánk drámajáték területén is mindig kapható egy jó ötlet megvalósítására, hiszen része a gyakorlatunknak. A szakértői játék, mert, hogy arról beszélünk, pedig ennek speciális területe. Létrehozunk egy fiktív világot (könyvtárat), melyben szakértőként (könyvtárosként) alapítunk egy „céget” melyet működtetünk. A működtetés folyamán kliensek (olvasók, könyvtárvezetők) megbízásait teljesítjük és rengeteget tanulunk. Ez a folyamat nem egy játékidőre szól, hanem egy hosszabb időszakra, mely során a játékosok maguk építik ki saját rendszerüket, amit működtetnek, fejlesztenek, szabályoznak.

Tehát 8 lelkes gyermeket bevittünk egy tárgyaló helyiségbe – amit jelen helyzetben nem használ senki – és felvetettük a kérdést, hogy el tudnák-e képzelni, hogy itt egy óvodai könyvtár működjön? A gyermeki képzelet, máris a teret szervezte. „Polcok kellenek, meg íróasztal a könyvtárosnak, meg olvasó kuckó az olvasóknak! Meg pecsét, mert az is kell az íróasztalra!”

Nekiláttunk, padlást pakoltunk, és megtettük az első lépéseket.

A következő napon a budapesti példát követve, a nagy irodában szerződést kötöttünk, összeállítottuk feladataink sorát és máris kollégákká váltunk, az egész olyan igazivá rendeződött. Összegyűjtöttük óvodán belül a felhasználható könyveket és felcímkéztük, melyik, honnan való. Itt kapcsoltuk be a családokat is, hogy küldjenek be könyveket, amit a játék végén, a gondos címkézésnek köszönhetően, majd visszakapnak. Lehetőség nyílt felnőtt könyvek kölcsönzésére is, amelyek a családi élet, a gyermeknevelés, sajátos problémák kezelésére irányultak. A szülők facebook-on keresztül adhatták le kérésüket, amivel szívesen éltek is és türelemmel vártak az előjegyzések miatt.

Berendezték a polcokat. 4 kategóriába rendezték könyveiket. 3-4 éveseknek-, 5-6 éveseknek-, felnőtteknek szólók és természettudományos könyvek.

A kérdésre, hogy honnan fogjuk tudni, ki melyik könyvet vitte el, nem óvodás szinten jött a megoldás. „Mindenkit lefotózunk az elvitt könyvvel, ha visszahozza, kitöröljük a képet. Mindig csak azoknak a képe lesz a táblagépen, akiknél otthon könyv van.” Tátottam a számat! … és ők már működtették is. Egymást tanítgatták, hogy egyszerűbb a fotókat törölni. Ikonnal, vagy kicsinyítve, kihúzva? (Ezt is most tanultam meg tőlük.) De ha már itt vannak a táblagépek azt is használhatnák az olvasók, de sajnos azt be kell írni, hogy mit keresünk, ahhoz pedig mindig itt kellene lenni egy felnőttnek. „Á dehogy, hangzott a következő válasz, ha a keresőben a mikrofonra koppintok, elindul a hangalapú keresés.” –Ezt is megoldották.

Szerveztünk még pár értekezletet. Egyiket a névválasztás miatt. A fiúk, a titok könyvtárra szavaztak, a lányok a csodálatos könyvtárra adták a voksukat. Majd ismét előálltak egy szerethető ötlettel: ” Legyen mindenki kedvére: Hét titok csodálatos könyvtára!”  Az lett.

Egy másik értekezleten előadták, hogy nem minden olvasó viselkedik úgy, ahogy egy könyvtárban illik. Ennek hatására megalkották a könyvtár házirendjét, amiről előszeretettel tájékoztatják az olvasókat is. Beosztották az ügyeleti rendet, ki, mikor dolgozik. Ki mikor takarít, rendezi a könyveket, fertőtlenít, fotózza a kölcsönzést, tehát működtek.

Mivel a könyvtárat a folyosó végén üvegfallal elhatárolt területen vezetik, valóban csak olykori rátekintéssel felügyeljük. A hátsó csoportban a könyvtári élmény hatására fiókkönyvtár is működött, akiket már a nagy „öregek”láttak el tanáccsal.

És akkor leveleket kaptunk. Egyet a nagy városi könyvtárból, ami egy együttműködésről szólt és elláttak bennünket Természetbúvár, Dörmögő Dömötör, Buci-maci, Állatvilág magazinokkal. Természetesen nagy volt az öröm.

A másik levél Budapestről érkezett, mely szerint meghívtak bennünket egy online, könyvtárközi konferenciára. Az ötletgazda budapesti óvoda – Akvárium Extrákkal Könyvtár, A Hét titok csodálatos könyvtára, a Katica fiókkönyvtár és az igazi Jászberény Városi Könyvtár osztotta meg élményét az interneten keresztül. Megtudtuk, hogy a városi könyvtár idén elnyerte a Vándorbagoly díjat és ennek örömére kihirdettük, hogy a vándor-bagolyfióka díjra is lehet pályázni. A Pályázat kritériuma, hogy 10 erősséget fel kell tudni sorakoztatni az adott könyvtárnak, hogy elnyerhesse a kitüntető díjat. Íme, az első pályamű:

Tisztelt Igazgató Asszony!

Szeretnénk pályázni a díjra. Szerintünk és olvasónk szerint a következő dolgokban jók vagyunk:

  • olvasójegyek rendszerezésében,
  • természetbúvár részleg,
  • pecsételés, adminisztráció,
  • barátságosak vagyunk az olvasókkal,
  • jól érezzük magunkat a munkahelyünkön,
  • mindenkinek van erőssége – egymást is segítjük,
  • jól ismerjük a könyvtár könyveit,
  • folyton megújulunk, könyvbemutatókat tartunk és könyvet rendelünk,
  • újra is rendszerezzük a könyveket,
  • jó, hogy felnőtt kölcsönzés is van nálunk.

Reméljük, pályázatunk sikeres lesz! Jó olvasást kívánunk!

Akvárium Extrákkal Könyvtár

Most ott állunk, hogy ezek a díjazott könyvtáracskák, vajon meddig működnek? Meddig rejt érdekességet a kialakított munkakör? Mennyi újítás fér még bele, megvalósulnak-e majd a könyvbemutatók, a verses percek, a meseszék program, mert ezekről esett szó. De ahogy a reggel 7-kor beérkező fiúcskát elnézem, ahogy beüzemeli a lágy zenét, rendezi a polcokat, tölti a táblagépet, várja a kollégáját és az olvasót… még nyitva leszünk egy darabig. A játék zárása pedig egy lelkes beszámoló lesz, ahová meghívhatják a szüleiket, az óvoda vezetését, ha nem személyesen, hát online.

És ki volt ez az ötletgazda Budapesten? Egy könyvtár informatikus és egy drámapedagógus gyereke- az én lányom, Kun Dóra.

Kunné Darók Anikó

óvodapedagógus, drámapedagógus